Fizjoterapia w zespołach bólowych kręgosłupa

Zespoły bólowe kręgosłupa (ZBK) zalicza się do najczęściej występujących schorzeń cywilizacyjnych. Dane epidemiologiczne wskazują, że około 80% dorosłej populacji cierpi z powodu bólu kręgosłupa, dlatego właśnie to schorzenie stanowi obecnie główną przyczynę wizyt pacjentów w gabinetach lekarskich i fizjoterapeutycznych. ZBK są jednym z powodów utraty zdolności do świadczenia pracy zawodowej oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.

Do czynników zwiększających ryzyko rozwoju schorzeń układu ruchu, np. wystąpienia zespołów bólowych kręgosłupa zalicza się m. in. siedzący tryb życia oraz brak aktywności fizycznej. Takie nawyki sprzyjają powstawaniu zmian przeciążeniowych i zwyrodnieniowych, które skutkują nasileniem dolegliwości bólowych związanych ograniczeniem ruchomości stawów, nadmiernym napięciem mięśni i więzadeł kręgosłupa. Świadomość niebezpieczeństw wynikająca z dolegliwości bólowych kręgosłupa skłania do poszukiwania skutecznych i trwałych rozwiązań owego problemu cywilizacyjnego.

Skuteczne leczenie i zapobieganie dolegliwościom bólowym kręgosłupa jest zagadnieniem niezwykle złożonym. Kluczową rolę w tej kwestii odgrywa właściwie zaplanowana rehabilitacja obejmująca:

• wywiad podmiotowy

• diagnozę fizjoterapeutyczną

• terapię manualną

• indywidualnie zaplanowaną kinezyterapię (rehabilitację ruchową)

• autoterapię (edukację pacjenta w zakresie działań profilaktycznych oraz działań wykonywanych samodzielnie między wizytami)

Co leczymy?

• bóle kręgosłupa lędźwiowego

• bóle kręgosłupa szyjnego

• bóle kręgosłupa piersiowego

• rwę kulszową

• dyskopatię