Fizjoterapia stomatologiczna

Fizjoterapia stomatologiczna wykorzystywana jest w leczeniu bólu i zaburzeń okolicy stawów skroniowo-żuchwowych. Polega ona na normalizacji napięć w tkankach twarzoczaszki i kręgosłupa szyjnego oraz przywracaniu prawidłowej, fizjologicznej ruchomości w obrębie stawów skroniowo- żuchwowych.

Staw skroniowo-żuchwowy jest połączeniem między dolną szczęką (żuchwą) a czaszką. Stawy skroniowo-żuchwowe (SSŻ) są jednymi z najczęściej używanych stawów ciała – pracują gdy mówimy, śpiewamy, jemy, połykamy, żujemy, gdy zaciskamy zęby. Czyli praktycznie są aktywne całą dobę. Z tego powodu dysfunkcje stawów skroniowo-żuchwowych dotykają wielu osób. Schorzenie często na początku nie powoduje dolegliwości bólowych, dlatego pacjent nie zdaje sobie sprawy z problemu, dopóki nie pojawią się specyficzne objawy, np. zgrzytanie zębami, których nasilenie bywa bardzo uprzykrzające życie.

Jakie objawy może dawać dysfunkcyjny staw skroniowo-żuchwowy?

• bóle szczęki;

• bóle głowy i karku;

• bóle przypominające migrenę;

• ból w okolicy ucha, twarzy, skroni;

• zgrzytanie zębami – bruksizm;

• trzaski w stawach;

• trudności w otwieraniu ust;

• ból podczas żucia;

• szumy uszne;

• zawroty głowy;

• mdłości;

• łzawienie lub dolegliwości bólowe w okolicy kąta wewnętrznego oka.

Najczęstsze przyczyny zaburzeń SSŻ:

• stres;

• nerwice;

• zaburzenia zgryzu;

• brak pełnego uzębienia;

• częste zaciskanie zębów;

• nieprawidłowe nawyki ustne: obgryzanie paznokci, warg, wypychanie języka;

• urazy, zabiegi operacyjne w obrębie twarzy oraz czaszki.

Leczenie zaburzeń SSŻ obejmuje:

• terapię manualną;

• kinezyterapię, czyli specjalistyczne ćwiczenia mięśni twarzoczaszki i kręgosłupa szyjnego;

• zastosowanie szyn odciążających lub korygujących ustawienie zgryzu;

• psychoterapię.

Po wykluczeniu chorób stomatologicznych, laryngologicznych i/lub neurologicznych można rozpocząć rehabilitację stawów skroniowo-żuchwowych, która przywraca właściwe napięcie mięśniowe w okolicy twarzoczaszki i kręgosłupa szyjnego. Leczenie zaburzeń SSŻ jest procesem złożonym. Niezbędne jest znalezienie przyczyny, która często może być odległa od miejsca, w którym znajduje się problem. Dlatego konieczny jest wnikliwy wywiad fizjoterapeutyczny. Pomocna jest także współpraca z innymi specjalistami jak lekarz dentysta, logopeda oraz laryngolog.