Masaż

Masaż jest jednym z najpopularniejszych zabiegów fizjoterapeutycznych, polegającym na mechanicznym oddziaływaniu na tkanki organizmu. Podczas masażu fizjoterapeuta działa bezpośrednio na skórę, tkankę podskórną, powięź, mięśnie, ścięgna, więzadła oraz pośrednio, na zasadzie zmian odruchowych, na układ krążenia, układ limfatyczny, układ oddechowy i układ endokrynny (hormonalny).

Masaże stosowane w Gabinecie Fizjoterapii:

Masaż klasyczny

Jest najpopularniejszym rodzajem masażu. W zależności od wyboru technik, intensywności bodźców zabiegowych oraz masowanej okolicy ciała można uzyskać efekt leczniczy, przeciwbólowy, relaksacyjny albo pobudzający.

Wskazania do stosowania masażu klasycznego:

• dolegliwości bólowe narządu ruchu, np. zespoły bólowe kręgosłupa;
  • urazy: stłuczenia, zwichnięcia, skręcenia, złamania
  • przykurcze stanowe i mięśniowe po leczeniu operacyjnym lub długotrwałym unieruchomieniu;
  • niedowłady, przykurcze po udarze mózgu lub innym uszkodzeniu w obrębie układu nerwowego;
  • blizny pooperacyjne, blizna po cesarskim cięciu.

Korzyści:

• działanie lecznicze;
  • działanie przeciwbólowe;
  • regeneracja powysiłkowa;
  • przygotowanie mięśni do wysiłku fizycznego.

Masaż sportowy

Masaż sportowy dedykowany jest zarówno sportowcom jak i osobom, które amatorsko uprawiają aktywność fizyczną. Głównym celem masażu sportowego jest jak najlepsze przygotowanie mięśni do wysiłku, zapobieganie kontuzjom, a także szybka regeneracja mięśni po wysiłku, co czyni masaż sportowy jednym z głównych elementów odnowy biologicznej.

• masaż podtrzymująco-kondycyjny – jest wykonywany w przerwie w zawodach (po sezonie lub na samym początku sezonu), gdy treningi nie są zbyt intensywne. Jego celem jest poprawa krążenia krwi, limfy i lepsze dotlenienie mięśni;
  • masaż startowy – stanowi uzupełnienie rozgrzewki. Pomaga rozgrzać mięśnie, jest krótki i intensywny;
  • masaż powysiłkowy – wykonywany po zawodach lub po treningu. Jego celem jest przyspieszenie regeneracji przed kolejnym wysiłkiem fizycznym

Masaż głęboki

Masaż głęboki jest metodą łagodną i delikatną, każdy ruch wykonywany jest powoli, z indywidualnie dobraną siłą nacisku. Masaż tkanek głębokich jest metodą masażu, która opiera się na warstwowej pracy tkankowej, prowadzącej do rozluźnienia mięśniowo-powięziowego. Charakterystyczny jest ukośny nacisk na tkanki (pod kątem 45 stopni). W przeciwieństwie do masażu klasycznego w masażu głębokim stosuje się znikomą ilość środka poślizgowego (lub nie stosuje się wcale), gdyż zaburza on dokładną palpację tkanek. Celem masażu głębokiego jest zmiana struktury i ruchomości tkanek.

Korzyści:

• zmniejszenie dolegliwości bólowych;
  • zwiększenie zakresu ruchów w stawach;
  • odzyskanie utraconych funkcji narządu ruchu;
  • poprawę postawy ciała.

Wskazaniami do zastosowania masażu głębokiego, jako elementu uzupełniającego terapię, są wszystkie schorzenia i dolegliwości bólowe narządu ruchu.

Drenaż limfatyczny

Drenaż limfatyczny to rodzaj masażu, który pobudza krążenie krwi i limfy. Stosowany jest w celu likwidacji obrzęku limfatycznego, który spowodowany jest zastojem limfy w naczyniach chłonnych. Występuje najczęściej w obrębie kończyn dolnych, rzadziej kończyn górnych.

Wskazania do drenażu limfatycznego:

• niewydolność żylna;
  • zakrzepica;
  • otyłość;
  • limfopatia polekowa;
  • stan po mastektomii;
  • siniaki, krwiaki;
  • skłonność do obrzęków.

Skłonność do występowania obrzęków może także dotyczyć osób z nadwagą, osób noszących zbyt obcisłą odzież lub wykonujących pracę statyczną (zbyt długie przebywanie w jednej pozycji – stojącej lub siedzącej). Leczniczy efekt przeciwobrzękowy można uzyskać wówczas łącząc techniki drenażu limfatycznego, kinesiotaping oraz ćwiczenia fizyczne, które pobudzają mięśnie do skurczu i ułatwiają odpływ krwi i limfy.