Czym jest suche igłowanie?

Suche igłowanie (ang. Dry Needling, DN), czyli tzw. igłoterapia jest inwazyjną techniką stosowaną przez fizjoterapeutów, która wykorzystuje cienką igłę w celu penetracji skóry i stymulowania mięśniowo-powięziowych punktów spustowych (ang. Trigger Points – TrP). Punkty spustowe występują zwykle w obrębie napiętych pasm mięśniowo-powięziowych i odznaczają się znaczną bolesnością w momencie ucisku. Efektem ucisku punktów spustowych jest miejscowa tkliwość i/lub rzutowanie dolegliwości bólowych do innego obszaru ciała.

Dlaczego „suche” igłowanie?

Tradycyjne igły do zastrzyków posiadają otwór do iniekcji (podawania leków i innych substancji). Takie igłowanie nazywa się “igłowaniem mokrym” (ang. Wet Needling). W przeciwieństwie do igły iniekcyjnej igła do suchego igłowania nie posiada otworu i służy wyłącznie do stymulacji tkanek. Ponadto igły do suchego igłowanie są bardzo cienkie i elastyczne.

Jaki jest mechanizm działania suchego igłowania?

Suche igłowanie stosuje się w brzusiec mięśniowy i w zlokalizowane w danym mięśniu punkty spustowe. Ważne jest, aby stymulowanie igłą punktu spustowego odzwierciedlało dolegliwości  bólowe pacjenta. Drażnienie igłą zakończeń nerwowych w punkcie spustowym wywołuje impuls, który przechodząc przez rdzeń kręgowy, trafia do włókien mięśniowych napiętego pasma, wywołując bezwarunkowy odruch, jakim jest lokalny skurcz mięśniowy (ang. twitch). Prowadzi to do rozluźnienia mięśnia i uśmierzenia bólu. Suche igłowanie należy jednak zawsze połączyć z terapią manualną i aktywną terapią (ruch czynny, ćwiczenia rozciągające, ćwiczenia ekscentryczne), aby w pełni wyeliminować problem i utrwalić efekt terapeutyczny. Stosowanie igłoterapii powoduje także miejscowe zwiększenie ukrwienia tkanek oraz lokalny stan zapalny, który aktywuje procesy biochemiczne usprawniające samoleczenie organizmu, stąd 1-4 dni po zabiegu może utrzymywać się delikatna tkliwość w igłowanym miejscu.

Jak wygląda zabieg suchego igłowania?

Na początku fizjoterapeuta palpacyjnie przeprowadza badanie, które ma na celu zlokalizowanie napiętego pasma mięśniowo-powięziowego o zwiększonej wrażliwości na nacisk, w którym znajduje się punkt spustowy. Fizjoterapeuta dezynfekuje miejsce nakłucia i dobiera długość igły odpowiednią dla danego mięśnia oraz rozmiaru ciała pacjenta. Następnie wprowadza igłę w skórę w odpowiednim miejscu, co jest praktycznie bezbolesne. Następnie wprowadza igłę głębiej bezpośrednio do mięśniowo-powięziowych punktów spustowych. W chwili głębszej stymulacji igłą można poczuć ból mięśni lub ich chwilowy skurcz. Są to normalne i pożądane reakcje. Ogólnie zabieg suchego igłowania jest zdecydowanie mniej bolesny niż samo badanie w poszukiwaniu punktów spustowych.

Czym suche igłowanie różni się od akupunktury?

Suche igłowanie różni się od akupunktury właściwie wszystkim poza tym, że do terapii używa się igieł. Główną różnicą jest koncepcja pracy. Akupunktura wywodzi się z Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TMC) opartej na idei krążącej w ciele energii. W akupunkturze igły wbija się w punkty na przebiegu meridianów w celu unormowania przepływu energii. Natomiast suche igłowanie, nazywane czasem medyczną akupunkturą (ang. Medical Acupuncture, MA), wywodzi się z medycyny zachodniej i stosuje się je w celu stymulacji układu nerwowego. Suche igłowanie jako teoretyczne podstawy swojego działania wykorzystuje reakcje fizjologiczne i topografię anatomiczną (igły wbijane są w konkretne, możliwe do zidentyfikowania struktury – punkty spustowe).

Wskazania do suchego igłowania

• obecność punktów spustowych;

• bóle mięśniowe i stawowe;

• bóle pourazowe;

• bóle napięciowe wywołane stresem;

• tendinopatie (np. tendinopatia ścięgna Achillesa, łokieć tenisisty, łokieć golfisty);

• stany po skręceniach stawów;

• blizny (np. blizna po cesarskim cięciu, blizna po operacji ortopedycznej);

• napięciowe bóle głowy;

• ograniczenia ruchomości w stawach.

Przeciwwskazania do suchego igłowania

• igłofobia – lęk przed igłami;

• nowotwór;

• infekcja;

• gorączka;

• zmiany skórne i otwarte rany;

• ciężka miażdżyca;

• tętniaki;

• zaburzenia czucia;

• zaawansowana osteoporoza;

• krwiaki, obrzęki limfatyczne;

• obszary implantów;

• zaburzenia krzepnięcia krwi;

• pierwszy trymestr ciąży;

• nieleczona padaczka;

• choroby psychiczne (w szczególności te mogące prowadzić do niespodziewanych reakcji na użycie igieł i na ból, który w początkowych etapach terapii potrafi być wzmożony);

• choroby zakaźne;

• stosowanie leków przeciwbólowych bezpośrednio przed terapią.

Sobota