Oferujemy możliwość zakupu wkładek ortopedycznych na indywidualne zamówienie. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się do kogo są skierowane wkładki ortopedyczne.

Indywidualne wkładki ortopedyczne

„Ludzka stopa jest machiną o mistrzowskiej konstrukcji oraz dziełem sztuki.” – Leonardo da Vinci

Czym są wkładki ortopedyczne?

Wkładki ortopedyczne do butów to specjalistyczne wkładki, które poprawiają funkcjonowanie stóp i całego łańcucha biokinematycznego, dla którego są podstawą. Indywidualne wkładki odciążają stawy i zwalczają wiele dolegliwości bólowych i problemów funkcjonalnych narządu ruchu, poprzez znormalizowanie rozłożenia siły nacisku stóp na podłoże wpływają nie tylko na komfort codziennego funkcjonowania stopy, ale również na postawę całego ciała. Wkładki ortopedyczne do butów mogą zmniejszyć dolegliwości bólowe stóp, kolan, bioder i kręgosłupa oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia kontuzji i zmian zwyrodnieniowych.

Dla kogo są wkładki ortopedyczne?

Wkładki ortopedyczne to konieczność dla pacjentów z wrodzonymi i powypadkowymi deformacjami stóp, amputacjach, trudno gojących się ranach czy wadach postawy (płaskostopie, koślawość, szpotawienie). Indywidualne wkładki ortopedyczne może stosować każdy bez względu na to, czy zmaga się z chorobami stóp czy nie – dostosowywane są dla potrzeb dzieci, dorosłych i seniorów oraz profesjonalnych sportowców.

Jakie są wskazania do stosowania wkładek?

Wskazania do noszenia wkładek ortopedycznych są następujące:

• wady postawy (np. skolioza, kolana koślawe);

• płaskostopie podłużne, poprzeczne lub podłużno-poprzeczne;

• deformacje stóp (np. stopa Mortona);

• ostroga piętowa;

• palce młotkowate i podwinięte;

• haluksy;

• amputacje palców stóp;

• zespół stopy cukrzycowej;

• zespół stopy wrażliwej;

• nadmierna supinacja i pronacja (wygięcie stopy do wewnątrz lub na zewnątrz);

• choroby stawów i kręgosłupa;

• bóle kolan i bioder.

Wskazaniem do stosowania wkładek jest także uprawianie sportu na profesjonalnym poziomie, aby przez indywidualną wkładkę ograniczyć ryzyko przeciążeń i kontuzji.

Jak dobierane są wkładki do butów?

Wkładki ortopedyczne tworzona są pod indywidualne potrzeby pacjenta. W gabinecie fizjoterapeuta przeprowadza wywiad i wykonuje badanie stóp, aby na jego podstawie stwierdzić, z jaką wadą, schorzeniem czy potrzebą pojawił się pacjent i czy występują wskazania do zastosowania indywidualnych wkładek ortopedycznych. Następnie wykonywany jest odcisk stopy, na podstawie którego tworzony jest model 3D z odwzorowanymi punktami nacisku. Mając odwzorowaną stopę pacjenta przy użyciu nowoczesnej technologii laserowej i najlepszych materiałów dostępnych na rynku wytwarzane są indywidualne wkładki ortopedyczne.

Co mówią badania?

U pacjentów, u których zdiagnozowano różnice w długości kończyn dolnych po zastosowaniu wkładek ortopedycznych zmniejszyły się dolegliwości bólowe mięśni i stawów, a także poprawiły się ich postawa i wzorzec chodu [1]. Przez zastosowanie indywidualnych wkładek 3D uzyskano także poprawę wzorca chodu u osób z płaskostopiem [2].

W badaniu u cukrzyków, analizowano rozkład sił nacisku u osób ze stopą cukrzycową. Wczesne zastosowanie wkładek u tych osób zmniejsza nacisk na stopę. U pacjentów z zaawansowanymi owrzodzeniami indywidualnie dopasowane wkładki mogą potencjalnie zmniejszyć wysoki odsetek amputacji [3].

Przeciążeniowy zespół bólu przyśrodkowego brzegu piszczeli (ang. medial tibial stress syndrome – MTSS) to jedna z najczęstszych kontuzji osób biegających. Żadne aktualne dowody nie wspierają pojedynczej metody zapobiegania MTSS. Oprócz zmian w intensywności treningu najbardziej obiecujące wyniki przemawiają za stosowaniem wkładek amortyzujących stworzonych pod indywidualną budowę stopy sportowca [4].

Bibliografia:

1. Wang K, Lu C, Ye R, He W, Wei X, Li Y, Pan X, Zhao C, Yu X. Research and development of 3D printing orthotic insoles and preliminary treatment of leg length discrepancy patients. Technol Health Care. 2020;28(6):615-624. doi: 10.3233/THC-202170. PMID: 32444588; PMCID: PMC7739970.
  2. Daryabor A, Kobayashi T, Saeedi H, Lyons SM, Maeda N, Naimi SS. Effect of 3D printed insoles for people with flatfeet: A systematic review. Assist Technol. 2023 Mar 4;35(2):169-179. doi: 10.1080/10400435.2022.2105438. Epub 2022 Aug 24. PMID: 35882078.
  3. Lobmann R, Kayser R, Kasten G, Kasten U, Kluge K, Neumann W, Lehnert H. Effects of preventative footwear on foot pressure as determined by pedobarography in diabetic patients: a prospective study. Diabet Med. 2001 Apr;18(4):314-9. doi: 10.1046/j.1464-5491.2001.00482.x. PMID: 11437863.
  4. Craig DI. Medial tibial stress syndrome: evidence-based prevention. J Athl Train. 2008 May-Jun;43(3):316-8. doi: 10.4085/1062-6050-43.3.316. PMID: 18523568; PMCID: PMC2386425.