mgr Monika Firkowska

Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu na kierunku fizjoterapia ze specjalizacją fizjoterapia w sporcie. W gabinecie pracuje z pacjentami zmagającymi się ze schorzeniami narządu ruchu, zarówno po urazach ortopedycznych jak również towarzyszących chorobom neurodegeneracyjnym oraz pacjentami cierpiącymi na przewlekłe dolegliwości bólowe. Przy pomocy wnikliwemu wywiadowi podmiotowemu, badaniom funkcjonalnym oraz ich analizie i krytycznej interpretacji, diagnozuje przyczynę dolegliwości bólowych, by leczyć pierwotne źródło problemu, nie tylko jego objawy. W swojej pracy używa metod i technik o potwierdzonej naukowo i klinicznie skuteczności (z ang. science based practise, evidence based medicine), np. techniki tkanek miękkich, m. in. masaż tkanek głębokich, techniki powięziowe oraz techniki Terapii Manualnej Holistycznej dr. Andrzeja Rakowskiego. Doświadczenie w pracy z pacjentami nabywała podczas staży i praktyk klinicznych w placówkach krajowych i zagranicznych. Liczną grupę jej pacjentów stanowią sportowcy, u których łączy różne techniki manualne, m.in. masaż sportowy, stanowiące uzupełnienie treningu, przygotowanie do rywalizacji sportowej jako element profilaktyki urazu i odnowy biologicznej, mający na celu przyspieszenie regeneracji między jednostkami treningowymi. Swoją przygodę z fizjoterapią sportowców rozpoczęła jako członek zespołu medycznego reprezentacji Polski w podnoszeniu ciężarów do lat 15. i 17., podczas Mistrzostw Europy w 2016 r., by w kolejnych latach leczyć wielu utytułowanych na arenie międzynarodowej sportowców oraz dzieci i młodzież trenującą.

Uważa, że integralną częścią procesu terapeutycznego jest osobiste zaangażowanie pacjenta w proces zdrowienia, dlatego osiągniecie trwałego i pozytywnego wyniku leczniczego wspomaga edukacją pacjenta i nauczaniem autoterapii, czyli indywidulanym programem działań, który ułatwia powrót do zdrowia i sprawności fizycznej.

W celu optymalizacji efektów procesu terapeutycznego, w Instytucie Sportu i Nauki, współpracuje z naukowcami, trenerem przygotowania motorycznego, dietetykiem i psychologiem.