Autoterapia

Autoterapia jest integralną częścią fizjoterapii, mającą na celu wspomaganie procesów zdrowienia poza gabinetem. Przez pojęcie autoterapii należy zatem rozumieć zestaw ćwiczeń lub czynności, które pacjent może wykonywać samodzielnie w domu lub w pracy. W skutecznej terapii zaburzeń narządu ruchu autoterapia odgrywa często rolę decydującą – bez niej osiągnięty w gabinecie wynik leczniczy może nie być trwały. Autoterapia stanowi również profilaktykę ponownych przeciążeń narządu ruchu.

Na czym polega autoterapia?

• Na uczeniu się ćwiczeń i czynności, które będą częścią autoterapii domowej, stanowiącej  kontynuację terapii oraz profilaktykę nawrotu dolegliwości;

• na zwróceniu uwagi pacjenta na przyczynę jego problemu;

• na ukazaniu pacjentowi jego roli w procesie zdrowienia i wychodzenia z dolegliwości;

• przed planowaną operacją;

• na uświadamianiu pacjenta, że działanie fizjoterapeuty bez jego zaangażowania w terapię nie wyleczy dysfunkcji.

Jak widać powyżej, składową autoterapii jest także edukacja fizjoterapeutyczna. Jest ona ważną częścią procesu terapeutycznego. Podstawowym celem edukacji fizjoterapeutycznej jest wspomaganie i zdynamizowanie procesu zdrowienia. Edukacja fizjoterapeutyczna zwiększa świadomość pacjenta, angażuje go w proces leczniczy i sprawia, że pacjent bierze odpowiedzialność za swoje zdrowie – bez tego pozytywny i długotrwały wynik leczniczy jest niemożliwy do osiągnięcia.

Techniki autoterapeutyczne

Do technik autoterapii możemy zaliczyć właściwie prawie każde ćwiczenie lub technikę, która będzie wykonywana przez pacjenta samodzielnie i będzie kontynuacją procesu leczenia zapoczątkowanego w gabinecie u fizjoterapeuty.

Do przykładowych technik autoterapii należą:

• rozciąganie;

• PIR – poizometryczna relaksacja mięśniowa;

• rolowanie;

• mobilizacje uciskowe bolesnych miejsc przy użyciu piłki;

• ćwiczenia oddechowe;

• ćwiczenia wzmacniające i aktywujące osłabione mięśnie;

• ćwiczenia czynne zwiększające zakresu ruchu w stawach;

• bezbolesne pozycje ułożeniowe (zalecane w stanach ostrych).

Dla kogo autoterapia jest wskazana?

Techniki autoterapii dedykowane są dla każdego pacjenta. Kluczem do sukcesu jest wykonywanie właściwych metod autoterapii, indywidualnie dobranych przez fizjoterapeutę, uwzględniając przyczynę jego dolegliwości, ogólny stan zdrowia, rodzaj wykonywanej pracy, a także styl życia i preferencje dotyczące aktywności fizycznej.

Techniki autoterapii warto wykonywać nawet po zakończeniu terapii i ustaniu dolegliwości bólowych. Już kilka minut dziennie wystarczy, aby autoterapia dawała pozytywne efekty.

Przykładowe zastawy ćwiczeń autoterapeutycznych:

W tym filmie fizjoterapeutka Monika Firkowska przedstawia proste ćwiczenia, które można wykonywać przy dolegliwościach okolic szyi i karku, takich jak ból, sztywność lub ograniczenie ruchomości.

W drugim filmie fizjoterapeutka Monika Firkowska przedstawia proste ćwiczenia, które można wykonywać przy dolegliwościach ze strony kręgosłupa lędźwiowego, takich jak ból pleców, ból pośladka, sztywność lub ograniczenie ruchomości.

W kolejnym filmie nasza fizjoterapeutka przedstawia proste ćwiczenia, które można wykonywać przy dolegliwościach ze strony stawów biodrowych takich jak sztywność, ograniczenie ruchomości, ból biodra, ból pachwiny oraz ból kręgosłupa lędźwiowego.

W ostatnim filmie z pierwszej serii autoterapii fizjoterapeutka Monika Firkowska przedstawia proste czynności, które można wykonywać przy dolegliwościach ze strony narządów jamy brzusznej takich jak ból brzucha, wzdęcia, zaparcia czy nawet ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa.