Czym są punkty spustowe?

Mówiąc najprościej zgodnie z założeniami koncepcji – za mięśniowo-powięziowy punkt spustowy uważa się dokuczliwe miejsce w napiętym paśmie mięśnia, który jest bolesny pod wpływem ucisku. Punkty spustowe powstają w charakterystycznych miejscach, w których mięśnie łączą się z motoneuronami (nerwami ruchowymi). Punkty spustowe można łatwo odszukać za pomocą dotyku – są wyraźnie wyczuwalne jako niewielkie ziarenka, grudki, zgrubiałe pasma i stwardnienia. Ich kompresja (mocniejszy nacisk) powoduje ból miejscowy lub rzutowany.

Jak powstają punkty spustowe?

Uważa się, że najczęstszą przyczyną powstawania mięśniowo-powięziowych punktów spustowych są przeciążenia mięśni. Przeciążenie może oznaczać bezpośredni uraz (upadek, naciągnięcie mięśnia) lub może być związane z nieprawidłową, wymuszoną, utrwaloną postawą ciała związaną na przykład z charakterem wykonywanej pracy – siedzenie przy biurku przez 8 godzin z głową pochyloną do przodu. Czynnikiem wyzwalającym powstawanie punktów spustowych może być także stres – uleganie czynnikom stresowym sprzyja powstawaniu punktów spustowych  szczególnie w okolicy głowy, karku i obręczy barkowej [Ryc.1].

Jakie objawy dają punkty spustowe?

Do objawów powodowanych przez punkty spustowe, oprócz bólu, należą:

• drętwienie;

• mrowienie;

• drżenie mięśniowe;

• nadwrażliwość;

• przeczulica;

• uczucie palenia;

• osłabienie siły mięśniowej;

• zaburzenia koordynacji ruchowej;

• sztywność;

• ograniczenie ruchomości;

• promieniowanie bólu;

• rzutowanie bólu.

Charakterystycznym objawem dla punktów spustowych jest rzutowanie bólu lub dyskomfortu, np. podczas wykonywania czynności ruchowych. Zjawisko to polega na przemieszczaniu się bólu do innej części ciała. Do najczęściej występujących przykładów bólu rzutowanego należą:

• ból głowy typu napięciowego wywołany obecnością punktów spustowych w mięśniach szyi [Ryc.2];

• ból pleców wywołany punktami spustowymi w obrębie mięśni brzucha i zginaczy bioder [Ryc.3];

• ból kolan rzutowany przez punkty spustowe w mięśniu czworogłowym uda [Ryc.4].

Terapia punktów spustowych

Istnieje wiele różnych metod leczenia punktów spustowych i dolegliwości im towarzyszących. Najprostszym sposobem na uwalnianie mięśniowo–powięziowych punktów spustowych jest ucisk i masaż. Z wykorzystaniem palpacji fizjoterapeuta znajduje punkt spustowy, który wyzwala dokuczliwe objawy. Następnie wykonuje ucisk, czyli tzw. kompresję ischemiczną. Ucisk miejsca spustowego utrzymywany jest do czasu ustania bólu. Potem następuje normalizacja przepływu krwi oraz chłonki, co poprawia metabolizm mięśnia i ostatecznie wpływa na jego rozluźnienie.  W terapii punktów spustowych ważną rolę odgrywa także rozluźnianie mięśniowo-powięziowe oraz techniki relaksacji mięśniowej, np. rozciąganie mięśni poprzez poizometryczną relaksację mięśniową (PIR).

Autoterapia i profilaktyka

Automasaż punktów spustowych wykonywany za pomocą piłeczki to umiejętność, która pozwoli na pozbycie się bólu lub uciążliwego napięcia zanim przerodzi się ono w bardzo dokuczliwe objawy uniemożliwiające normalne funkcjonowanie. Fizjoterapeuta na koniec wizyty powinien nauczyć pacjenta wykonywania autoterapii punktów spustowych. Jednak najważniejszym aspektem leczenia pozostaje eliminacja czynników utrwalających punkty spustowe. Może mieć ona zasadnicze znaczenie dla skuteczności i trwałości efektów terapii. Pacjent razem z fizjoterapeutą powinni zdiagnozować źródło problemu (np. przewlekły stres w pracy, nieergonomiczne środowisko pracy, nieodpowiednie obuwie biegowe). Zdarza się, że zmiana lub eliminacja czynnika utrwalającego powoduje samoczynne ustąpienie objawów powodowanych przez punkty spustowe lub zapobiega ich ponownemu tworzeniu się

1. Davies C., Davies A. Terapia punktów spustowych. Wydanie I. 2015.
  2. Travell Simons & Simons’ Myofascial Pain and Dysfunction the Trigger Point Manual. Third Edition 2018.